مطالعه مهارت های جست و جوی پیوسته دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز و عوامل موثر بر آن

 

نام نویسنده: رحیمی, فروغ 

استاد(ان) راهنما: دکتر جعفر مهراد

استاد(ان) مشاور: دکتر عبدالرسول جوکار، دکتر سیامک سامانی

دانشکده و دانشگاه محل تحصیل: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز

تاریخ دفاع (ماه و سال): 86/7/8

نشانی پست الکترونیکی:

چکیده

 هدف این تحقیق، سنجش مهارت های جست و جوی پیوسته در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز و تعیین عوامل اثرگذار در شناخت و آشنایی با این مهارت ها است. بر اساس تحقیقات انجام شده و منابع موجود در زمینه ی مهارت های جست و جوی پیوسته، هفت مهارت جست و جو که از پرکاربردترین و رایج ترین مهارت ها هستند، برای این تحقیق استخراج گردید. بعلاوه 10 عامل اثرگذار در شناخت و آشنایی با این مهارت ها نیز تعیین شد. این تحقیق درصدد است تا میانگین نمره ی هر مهارت، تفاوت مهارت جست و جو در میان دانشجویان مقاطع مختلف و تاثیر عوامل اثرگذار بر سطح این مهارت ها را بسنجد.

روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش، روش پیمایشی است و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی و استنباطی چون اندازه گیری های مکرر، رگرسیون و تحلیل واریانس و ... و به کمک نرم افزار آماری علوم اجتماعی (SPSS) انجام شد.

نتایج این تحقیق نشان داد که دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد، تفاوت معناداری به لحاظ مهارت های هفت گانه مورد بررسی نداشتند. اما میان مهارت های مورد بررسی تفاوت معناداری مشاهده شد. در این میان نمره ی مهارت استفاده از محدود کننده ی زمانی در بالاترین سطح و مهارت جست و جوی مجاورتی در پایین ترین سطح قرار گرفت.

همچنین در میان عوامل 10 گانه ی اثرگذار بر سطح مهارت ها، یافته ها نشان داد که میان سن، میزان علاقه به اینترنت و استفاده از پایگاه های اطلاعاتی خریداری شده توسط دانشگاه شیراز، و نمره ی مهارت های جست و جوی پیوسته رابطه ی معناداری وجود دارد. بعلاوه میان گروه تحصیلی مهندسی و علوم انسانی تفاوت معناداری به لحاظ نمره ی مهارت ها مشاهده شد. به عبارت دیگر دانشجویان گروه تحصیلی مهندسی از مهارت بیشتری نسبت به دانشجویان گروه علوم انسانی برخوردار هستند.

دیگر یافته های پژوهش نیز نشان داد که میان نمره ی واقعی مهارت های جست و جو و میزان آشنایی پاسخ گویان با سؤالات همبستگی معناداری وجود دارد. بعلاوه بیش از 84% از دانشجویان شرکت کننده در تحقیق اظهار کردند که آشنایی با مهارت ها به آنها در بازیابی اطلاعات با صرف حداقل زمان کمک خواهد کرد.

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©