بررسي فعاليتهاي علمي اعضاي هيات علمي گروههاي آموزشي كتابداري و اطلاعرساني دانشگاههاي دولتي كشور 1374
دانشجو: میرزائی, غلامرضا
نوع نوشتار: پایان نامه
سال انتشار: 1376
دانشگاه تهران
چکیده:
اعتبار هر دانشگاهي به ميزان فعاليتهاي علمي اعضاي هيات علمي آن دانشگاه بستگي دارد، لذا بررسي وضعيت و جايگاه فعاليتهاي علمي اعضاي هيات علمي دانشگاهها از اهميت ويژهاي برخوردار است ، ميزان مطالعه اعضاي هيات علمي، ميزان تحصيلات ، تاليف و ترجمه كتب و مقالات ، شركت در گردهماييهاي تخصصي، عضويت در مجامع علمي و داشتن فعاليتهاي اجرايي در زمينه رشته خود در زمرهء فعاليتهاي علمي اعضاي هيات علمي دانشگاهها محسوب ميشوند كه در اين تحقيق مورد بررسي قرار گرفته است . روش اين پژوهش ، روش پيمايش و گردآوري دادهها بوسيله پرسشنامه است و جامعه آماري اعضاي هيات علمي گروههاي آموزشي كتابداري و اطلاعرساني دانشگاههاي دولتي ايران نيمسال دوم 1374-75 است . از 70 پرسشنامه توزيع شده، 51 عدد آن مسترد گرديد كه پس از تجزيه و تحليل پرسشنامهها مطالب زير بدست آمد. -1 72 درصد از اعضاء مربي، 22 درصد استاديار، 6 درصد دانشيار بوده و در مقايسه با كل اعضاي هيات علمي دانشگاههاي ايران از مرتبههاي دانشگاهي پائينتري برخوردار بودهاند. -2 در تاثير ساعات و سنوات تدريس بر ميزان مطالعه استادان رابطه معناداري بدست نيامد. -3 اعضاي هيات علمي كه در خارج از كشور فارغالتحصيل شدهاند تعداد عنوان نشريات خارجي بيشتري مطالعه نمودهاند. -4 74 درصد از اعضاء مقالاتشان در نشريات به چاپ رسيده است ، 20 درصد مقالهاي براي چاپ نداشتهاند و 6 درصد بقيه به اين سوال پاسخ ندادهاند. -5 55 درصد از اعضاء در مجامع علمي و فرهنگي شركت داشتهاند، 33 درصد شركت نداشتهاند و 12 درصد به اين سوال پاسخ ندادهاند. -6 55 درصد از اعضاء كتابهايي را تاليف يا ترجمه كردهاند و 45 درصد بقيه تاكنون كتابي تاليف و يا ترجمه نكردهاند. -7 33 درصد از اعضاء داراي طرح درس روزانه، 59 درصد طرح درس نيمسال، 2 درصد فاقد طرح درس و 6 درصد به اين سوال پاسخ ندادهاند. -8 61 درصد داراي اثر تحقيقي، 27 درصد فاقد اثر تحقيقي و 6 درصد بقيه به اين سوال پاسخ ندادهاند. -9 بنظر پاسخدهندگان جهت بهبود فعاليتهاي علمي استادان اين موارد به ترتيب حائز اهميت بودهاند: فرصتهاي مطالعاتي، اهميت دادن به امر تحقيق، افزايش حقوق و مزايا، همكاري علمي و ارتقاء رتبه دانشگاهي و تهيه منابع كتابخانهاي.
|