بررسی مقایسه ای سواد رسانه ای در بین دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران

نام نویسنده  :  شاهین ،اکرم

استاد راهنما : مظفر چشمه سهرابی

استاد مشاور : محمد دادگران

 

سال انتشار : 1390

چکیده

هدفپژوهشحاضربررسیمقایسهايسوادرسانهايدربیندانشجویاندانشگاهتهرانودانشگاهعلومپزشکی تهرانبود. سوادرسانهايدارايمهارتهايتحلیل،ارزشیابی،گروهبندي،استقرا،قیاس،ترکیب،خلاصهسازيمی باشد. روشتحقیقپژوهشحاضرتوصیفی- پیمایشیبود. جامعهپژوهشتمامدانشجویاندانشگاهتهرانودانشگاه علومپزشکیتهراندرسال 1390 بود. بهمنظورتعیینحجمنمونهازفرمولنمونهگیريعمومیکوکراناستفادهگردید،کهتعداد 264 نفربهعنواننمونهانتخابشد. روشنمونهگیري،تصادفیطبقهايمتناسبباحجمبود. ابزارگردآوري داده هاپرسشنامهمحققساختهبودکهازمقیاسپنجدرجهايلیکرتاستفادهشد. رواییصوريومحتواییپرسشنامه0 استخراجگردید. دادههايپژوهشباکمک / توسطاساتیدمجربتاییدوپایاییآنازطریقضریبآلفايکرونباخ 85موردتجزیهوتحلیلقرارگرفتکهدرسطحآمارتوصیفیازفراوانی،درصد،میانگین،وانحرافمعیارSPSS نرمافزار

مستقل،تحلیلواریانسچندمتغیره (مانوا)،آزمونلوین،وt ،تکمتغیرهt ودرسطحآماراستنباطیازآزمونهاي آزمونتعقیبیشفهاستفادهشد.یافتههايتحقیقحاکیازآناستکهبطورکلیاستفادههدفمندوگزیدهترازرسانه3/3 ودربیندانشجویاندانشگاهعلومپزشکیتهرانبامیانگین 83 / هادربیندانشجویاندانشگاهتهرانبامیانگین 70مستقلبیانگراینمطلباستکهتفاوتمعناداريبیناستفادههدفمندوگزیدهترازرسانهt میباشد. امانتایجآزمون هادربیندوجامعهمذکوروجودندارد. همچنینبینهیچکدامازمتغیرهايموردبررسییعنیدركونحوهکاررسانه مستقلتفاوتt ها،ارزشیابی،ترکیب،خلاصهسازي،آشناییبازبانانگلیسیوفناوریهاينوینبراساسآزمون معناداريبیندوجامعهمذکورمشاهدهنشد. دربیندانشجویاندانشگاهتهرانمیانگیندركونحوهکاررسانههابا،آشناییبا / 3 ،آشناییبازبانانگلیسیبا 27 / 2 ،خلاصهسازيبا 64 / 3 ،ترکیببا 97 / 3/63 ،ارزشیابیبا 83

3 میباشدودربیندانشجویاندانشگاهعلومپزشکیتهرانمیانگیندركو / 3 ،آشناییبااینترنتبا 35 / کامپیوتربا 25 ،آشناییبازبانانگلیسیبا / 2 ،وخلاصهسازيبا 56 / 3 ،ترکیببا 99 / 3 ،ارزشیابیبا 87 / نحوهکاررسانههابا 73 میباشد. یافتههايپژوهشحاکیازآنبودکهسطح / 3 ،آشناییبااینترنتبا 34 / 3/25 ،آشناییباکامپیوتربا 26سوادرسانهايدربیندانشجویاندودانشگاهدرسطحبالاترازمتوسطومطلوبمیباشد.

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©