بررسي نرم افزار كتابخانه ديجيتال پيام و تعيين ميزان رضايتمندي كاربران در كتابخانه هاي استفاده كننده از اين نرم افزار در ايران

نام نويسنده: فيروزي، صغري

مقطع تحصيلي : ک‍ارش‍ن‍اس‍ی‌ ارش‍د

استد راهنما : نجلا حريري

سال انتشار :1388-1389

چكيده :

 

انتخاب يا سفارش نرم افزار كتابخانه ديجيتال مستلزم شناخت دقيق ويژگيهاي نرم افزار مطلوب است.هدف اصلي پژوهش حاضر، شناخت ويژگيهاي نرم افزار كتابخانه ديجيتال پيام و تعيين ميزان رضايتمندي كاربران در كتابخانه هاي استفاده كننده از اين نرم افزار در ايران است.

جامعه پژوهش حاضر كاربران كتابخانه هاي استفاده كننده از نرم افزار ديجيتال پيام است. كاربران در اين پژوهش از دو گروه "كتابداران كتابخانه هاي استفاده كننده از نرم افزار ديجيتال پيام" و "كاربران نهايي استفاده كننده از نرم افزار ديجيتال پيام" تشكيل مي شوند. روش پژوهش پيمايشي تحليلي و ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه است. در بين يافته هاي به دست آمده به وسيله پرسشنامه كه يكي از متداول ترين ابزار گردآوري اطلاعات در تحقيق پيمايشي است نتايج زير به دست آمده است:

در بين 8 بعد مربوط به سنجش رضايتمندي كتابداران كتابخانه هاي استفاده كننده از نرم افزار ديجيتال پيام، ميزان رضايتمندي كتابداران از نرم افزار ديجيتال پيام به ترتيب عبارتند از: ابعاد سازماندهي و ورود اطلاعات (02/4)، كنترل دسترسي و امنيت مديريت كاربران نهايي (45/4) و رمز عبور براي مديريت (29/4)، سياهه برداري (22/4)، سفارشات (22/4)، گزارش گيي (آمارگيري نحوه كاربرد سيستم (20/4)،  امكانات ابردادهاي پشتيباني از استانداردهاي ابردادهاي (20/4) و جستجو و بازيابي اطلاعات (19/4) است. نگاهي به ميانگين كل رضايت مندي كتابداران از نرم افزار ديجيتال پيام (23/4)، نشان مي دهد كه رضايت كتابداران از قابليت هاي اين نرم افزار، در حد زياد است.

در بين 5 بعد مربوط به سنجش رضايت مندي كاربران نهايي از نرم افزار ديجيتال پيام، ميزان رضايتمندي كاربران نهايي از نرم افزار ديجيتال پيام به ترتيب عبارتند از: ابعاد سرويس امانت دهي (30/4)، كنترل و دسترسي امنيت ( مديريت كاربران نهايي (07/4)، سفارشات (78/3)، جستجو و بازيابي اطلاعات (86/3)، مشخصات كلي نرم افزار (58/3) است. نگاهي به ميانگين كل رضايت مندي كاربران نهايي از نرم افزار ديجيتال پيام (99/3)، نشان مي دهد كه رضايت كاربران نهايي از قابليت هاي اين نرم افزار، نزديك به حد زياد است. با نگاهي به فرضيه هاي پژوهش به وسيله يافته هاي به دست آمده مي توان اين گونه نتيجه گيري كرد كه: كتابداران در جامعه مورد بررسي، به طور معناداري، از قابليت هاي نرم ازار ديجيتال پيام، رضايتمندي در حد بالاتر از متوسط داشته اند. كاربران نهايي در جامعه مورد بررسي، نيز به طور معناداري، از قابليت هاي نرم افزار ديجيتال پيام، رضايت مندي بالاتر از حد متوسط داشته اند. هم چنين يافته ها حاكي از اين بود كه كتابداران در مقايسه با كاربران نهايي، به طو معنا داري، از قابليت هاي نرم افزار ديجيتال پيام، رضايت مندي بالاتري داشته اند.

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©