تحلیل پیوندهای وب سایت های انجمن های بین المللی شیمی با استفاده از روش وب سنجی

نام نويسنده: خوشنودی، آزاده

مقطع تحصيلي : ک‍ارش‍ن‍اس‍ی‌ ارش‍د

استد راهنما : فرشته سپهر

سال انتشار : 1388

چكيده :

 

با توجه به رشد و بلوغ ارتباطات در دنیای مجازی، بررسی عملکرد وب سایت های انجمن های شیمی دنیا از نقطه نظرهای مختلف ضروری به نظر می رسد.

در این پژوهش به کمک روش تحلیل پیوندها، که یکی از روش های وب سنجی است، تعداد 130 وب سایت از انجمن های بین المللی شیمی مورد مطالعه قرار گرفت. به کمک فرمول وب سنجی و با استفاده از راهنمای اینترنتی یاهو، وب سایت های انجمن های بین المللی شیمی از نظر میزان رویت در وب (پیوندهای دریافتی)، میزان خودپیوندی، تعداد کل پیوندها، حجم صفحات نمایه سازی شده و همچنین از نظر عامل تاثیرگذار وب بررسی شدند. در ادامه وب سایت هایی که بیشترین مفاهیم و اطلاعات پایه را در زمینه موضوعی مورد نظر پوشش دادند به عنوان وب سایت های هسته در پژوهش شناسایی و معرفی شدند.

یافته های پژوهش نشان داد که وب سایت انجمن شیمی آمریکا از نقطه نظر پیوندهای دریافتی و کل پیوندها رتبه نخست یعنی بالاترین میزان رویت و وب سایت انجمن الکتروشیمی ایران دارای پایین ترین میزان رویت می باشد. همچنین نتایج حاکی از آن است که وب سایت انجمن سلطنتی شیمی دارای بالاترین میزان خودپیوندی و وب سایت انجمن بین المللی شیمی هتروسایکلیک دارای پایین ترین میزان خودپیوندی می باشند. به علاوه نتایج این تحقیق گویای آن است که وب سایت انجمن شیمی کره دارای بالاترین میزان اثرگذاری و وب سایت بخش زیست- شیمی انجمن شیمی آمریکا دارای پایین ترین میزان اثرگذاری از نظر هر دو عامل تاثیرگذار کلی و تجدیدنظر شده می باشند.

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©