پیوند سازماندهی اطلاعات با منطق كاربران پژوهشی پیرامون میزان تطابق سازماندهی اطلاعات وب سایت كتابخانه های دانشگاهی ایران با منطق كاربران به منظور ارائه الگوی مناسب

Hits: 1571
User rating: / 
PoorBest 

Review

Written by Super User

هدف: هدف اين پژوهش، آگاهي از ديدگاه كاربران دربارة چگونگي سازماندهي (دسته‎بندي) اطلاعات در وب‎سايت كتابخانه‎هاي دانشگاهي ايران (IALW) از نظر ميزان همخوان بودن دسته‎بندي اطلاعات با منطق كاربران به منظور شناسايي دسته‎بندي مناسب و همخوان با منطق آنهاست.
جامعه و روش بررسي: جامعة پژوهش حاضر را دو گروه وب‎سايت كتابخانه‎هاي مركزي دانشگاه‎هاي برتر ايران و دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشگاه فردوسي مشهد تشكيل مي‎دهد. رويكرد پژوهش حاضر، تركيبي (كمّي و كيفي) است و براي گردآوري داده‎ها از سه شيوة مكاشفه‎اي، مرتب‎سازي كارتها و مصاحبه نيمه‎ساختار يافته، استفاده شده است. 
يافته‎ها: يافته‎هاي به دست آمده نشان مي‎دهد سازماندهي اطلاعات موجود در وب‎سايت كتابخانه‎هاي دانشگاهي ايران در نيمي از موارد از منطق كاربران پيروي نمي‎كند؛ به اين معنا كه محل قرارگيري اقلام با منطق كاربران همخوان نيست، به طوري كه آنها در پيدا كردن اقلام از وب‎سايت با مشكل مواجه مي‎شوند. مصاحبه با 8 نفر از آزمودنيها نيز اين يافته‎ها را تأييد كرد. در پايان، با استفاده از روش مرتب‎سازي كارتها، چگونگي سازماندهي منطقي اقلام توسط كاربران شناسايي و براساس آن الگوي پيشنهادي براي سازماندهي اقلام اطلاعاتي وب‎سايتها ارائه شد. 
نتايج: ارائه الگوي پيشنهادي براي سازماندهي اطلاعات در IALW مطابق با درك كاربران.

متن کامل مقاله

اطلاعات کتابشناختی پایان نامه

Date insert: چهارشنبه, 06 شهریور 1392

Add comment


Security code
Refresh

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©