چكيده
با توجه به اهميت داشتن برنامة راهبردي براي هر سازماني در دنياي متغير امروز، آگاهي از محيط دروني و بيروني آن سازمان و برنامهريزي بر اساس آن ضروري است. يكي از ابزارهاي تحليل، SWOT است كه به معناي بررسي نقاط قوّت و ضعف و فرصتها و تهديدها براي هر سازمان است. دانشگاه شهيد چمران اهواز را ميتوان از جمله دانشگاههاي مهم و بزرگ ايران برشمرد و قلب تپنده آن را كتابخانههاي آن به شمار آورد كه مسلماً نحوة كاركرد آنها ميتواند بر بهرهدهي آموزشي و پژوهشي اين دانشگاه تأثير بگذارد. بنابراين، هدف اصلي پژوهش حاضر، ارزيابي و مقايسه كتابخانههاي مركزي و دانشكدهاي دانشگاههاي شهيد چمران بر اساس تحليل SWOT است تا بدين وسيله مديران اين كتابخانهها بتوانند با آگاهي از وضعيت خويش، اقدام به تدوين برنامههاي راهبردي و همكاري براي رفع نقاط ضعف و تهديدهاي خود كنند. اين پژوهش نتايج جالبي را در زمينه نقاط قوّت و ضعف كتابخانهها در 8 گروه كلي «نيروي انساني»، «مشاركت و همكاري»، «سابقه»، «مجموعه»، «زيرساختهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات»، «وضعيت مالي»، «فضا و تسهيلات» و «رويكردها و نگرشها» و فرصتها و تهديدها در 4 گروه «نيروي انساني»، «بازاريابي و رقباي اطلاعاتي»، «رويكردها و نگرشها» و «وضعيت مالي» نشان داد.
كليدواژهها: دانشگاه شهيد چمران، كتابخانههاي دانشكدهاي، كتابخانههاي مركزي، تحليل SWOT، مديريت استراتژيك
مقدمه
در گذشته، مفروضاتي بر مديريت و هدايت سازمانها حاكم بود كه بر اساس آن، تصور ميشد: 1. سازمانها قادر به تعيين سرنوشت خود هستند و 2. در محيطي نسبتاً با ثبات و قابل پيشبيني، عمل ميكنند. اين مفروضات امروزه كاربرد چنداني ندارند و مديران امروزي، در محيطي پويا، پر ابهام و متحول كار ميكنند. يكي از بارزترين ويژگيهاي عصر حاضر، تغييرات و تحولات شگرف و مداومي است كه در طرز تفكر، ايدئولوژي، ارزشهاي اجتماعي، روشهاي انجام كار و بسياري از پديدههاي ديگر زندگي به چشم ميخورد و سازمانها را نيز تحت تأثير قرار ميدهد. «بك هارد و پريچارد» (1378: 69 و 70) پنج نوع تحول و تغيير بنيادي را در سازمانهاي امروزي ميشمرند كه عبارتند از:
- تغيير در مأموريت يا علت وجودي سازمان
- تغيير در هويت يا سيماي بيروني سازمان
- تغيير در روابط سازمان با افراد ذينفع كليدي
- تغيير در شيوه انجام كار
- تغيير در فرهنگ سازمان.
«سادلر» (1380: 52-54) نيز برخي عوامل مشابه همچون «تغيير در هدف»، «تغيير راهبرد» و «در جستجوي سازمان اثربخشتر» را از جمله عمدهترين عوامل داخلي ايجادكننده تغيير در يك سازمان بيان ميدارد. اگر بخواهيم تعريفي از تغيير ارائه كنيم، شايد بتوان گفت تغيير يعني حالتي كه «فرنچ و بل» (1379: 15) ذكر ميكنند؛ يعني، ايجاد شرايطي كه در آن وضعيت جديد عوامل با وضعيت سابق فرق كند. اين محيط جديد براي رؤساي سازمانها كه وظيفه و مسئوليت تعيين عملكرد و آينده سازمانهايشان را برعهده دارند، تكاليف بيسابقهاي را به وجود ميآورد. در اين محيط ناآرام، بيشتر رهبران مؤسسات مجبور ميشوند در راستاي مطالعه ماهيت سازمانهايشان، دست به مطالعات محيطي زده و به بررسي مواردي از قبيل هدفهاي اصلي، هويت و روابطشان با مشتريان، رقبا و فروشندگان بپردازند. در چند دهة اخير، مديران روز به روز بيشتر متوجه اين حقيقت شدهاند كه امروزه كوششهاي پراكنده براي حلّ مسائل پيچيدة سازماني و هماهنگي و برخورد با تغييرات، كافي نيست.
يكي از ابزارها و تكنيكهاي رايج كه ميتواند تحليل محيطي را براي هر سازماني انجام دهد، تحليل SWOT است. اين تكنيك از يك طرف به كاركنان كمك ميكند تا از مسائل عمدة محيطي آگاه شوند؛ و از طرف ديگر، براي مديران وسيلهاي را فراهم ميسازد كه نقاط قوّت و ضعف كتابخانه را با درنظر گرفتن فرصتها و تهديدهاي بيروني ارزشيابي كنند (گالاچر ، 1382: 15). مهمترين كاربرد اين تكنيك در مديريت و برنامهريزي راهبردي است. اين نوع برنامهريزي در بهترين شكل خود، به جمعآوري اطلاعات بسيار وسيع، جستجوي گزينههاي مختلف و تأكيد بر تأثيرهاي آيندة تصميمهايي كه امروز گرفته ميشوند، ميپردازد (برايسون ، 1386: 5 و 6). در واقع، برنامهريزي راهبردي، فرايندي براي توسعة برنامههاي طولانيمدت به منظور پاسخگويي مؤثر به فرصتها و تهديدهاي محيطي بر اساس نقاط قوّت و ضعف سازمان است.
تحليل SWOT
هدف از تحليلهاي SWOT، شناخت نقاط قوّت و ضعف در داخل يك سازمان و فرصتها و تهديدها در محيط بيرون است. شناخت اين عوامل باعث ميشود بتوان راهبردهايي مناسب در راستاي استفاده از نقاط قوّت و حذف نقاط ضعف، بهرهبرداري از فرصتها و غلبه بر تهديدها تهيه كرد. نقاط قوّت و ضعف با ارزيابي دروني، و فرصتها و تهديدها با ارزيابي بيروني شناسايي ميشوند. ارزيابي دروني شامل تمام عناصر يك سازمان مانند نيروي انساني، تسهيلات، وضعيت، توليدات و خدمات ميشود و ارزيابي بيروني سياستها، اقتصاد، جامعه، فناوري و محيط رقابتي را درنظر دارد (دايسون ، 2002: 632). در اين رويكرد، عاملهاي بسيار مهمّ داخلي و خارجي كه بر آيندة سازمان تأثير ميگذارند و عاملهاي راهبردي بهشمار ميروند، شناسايي ميشوند (يوكسل و داگدويرن ، 2007: 3365). البته، بايد گفت براي SWOT هيچ سياهه واحدي كه براي تمامي سازمانها قابل استفاده باشد، وجود ندارد. همانطور كه «هوبن، لني و ونهوف» (1999: 126) بيان ميدارند، هر سازماني بنا بر نياز خود اقدام به تهية آن ميكند. نقاط قوّت به مزاياي رقابتي و ديگر قابليتهايي مربوط ميشود كه سازمان ميتواند در بازار به نفع خودش از آنها بهرهبرداري كند. در مقابل، نقطه ضعف، محدوديتي است كه مانع پيشرفت سازمان ميشود.
در يك جمعبندي كلي ميتوان گفت، در انتهاي تحليل SWOT بايد بتوانيم به پرسشهاي زير پاسخ دهيم:
• كدام نقاط قوّت بايد رشد يابند تا سازمان به هدفها و چشماندازهايش دست يابد؟
• كدام نقاط ضعف بايد از بين بروند تا سازمان به هدفها و چشماندازهايش دست يابد؟
• كدام فرصتها بايد به تصرف درآيند تا دستيابي به هدفهاي سازمان ميسر شود؟
• تأثير كدام تهديدها بايد به حداقل برسد تا سازمان بتواند به هدفهايش دست يابد؟
بيان مسئله
تغييرات پياپي از ويژگيهاي بارز قرن بيستم بود. نظريهپردازان سازمان، از «آلوين تافلر» و «وارن بنيس» گرفته تا نظريهپردازان جوانتر همچون «گرت مورگان» و «تام پيترز» ، همگي به آهنگ رو به رشد تغيير در جوامع اشاره كردهاند. تافلر اين روند را «مرگ ثبات» لقب داده است . چندين سال پيش، «استيسي» اظهار داشت به نظر ميرسد تغيير در دنياي امروز يك موضوع چندبُعدي و فراگير باشد و سازمانها همواره در زمينههاي فرهنگي، سياسي، اجتماعي، فناوري و اقتصادي دستخوش تغيير ميشوند (استيسي، 1384: 29 و 30). امروزه شاهد هستيم كه تغييرات و تحوّلات با شدت بيشتري در جريان است. با توجه به اين تغييرات و تحولات شگرف، مسئله اين است كه مديران چگونه سازمان خود را در جهتي سوق دهند كه بهتر بتواند با تغييرات و تحولات محيط هماهنگ شود. مديريت راهبردي، يكي از روشهايي است كه به واسطة ديد جامع نگري كه دارد، ميان عناصر درون سازمان و فشارها و تغييرات محيط خارجي، هماهنگي لازم را برقرار ميكند؛ اما شناسايي اين عناصر، مستلزم تحليلي همه جانبه از محيط است كه يكي از ابزارهاي رايج آن تحليل SWOT ميباشد. با علم به اين موضوع و با توجه به اينكه درحال حاضر نظام كتابخانههاي دانشگاه شهيد چمران اهواز تحت تأثير تغيير و تحوّلات، در جستجوي شرايط و نوع مديريت تازهاي است، در پژوهش حاضر نيز سعي شده است با بررسي محيطي كتابخانههاي دانشگاههاي شهيد چمران با استفاده از تحليل SWOT، نقاط قوّت و ضعف و فرصتها و تهديدهاي آنها شناسايي و با يكديگر مقايسه شود تا در نهايت، از يكسو با شناخت كاملي كه حاصل ميشود، اين دانشگاه بتواند در رفع مشكلات كتابخانههاي خود و به روز شدن آنها بكوشد، و از سوي ديگر، كتابخانههاي دانشگاه با يكديگر همكاري داشته باشند و از تجربيات و نقاط قوّت هم استفاده كنند. بنابراين، طبيعي است كه هدف اصلي اين پژوهش بررسي نحوة برخورد كتابخانهها با تغيير و آمادگي آنها براي مواجه شدن با آن باشد، زيرا يكي از الزامهاي طراحي و اجراي يك برنامة استراتژيك در يك سازمان اين است كه شرايط، سياستها و نحوة برخورد با تغييرات در سازمان كاملاً مشخص گردد.
هدفهاي ويژة پژوهش
علاوه بر هدفي كه ياد شد، در تحقيق حاضر، هدفهاي ويژة زير نيز دنبال شد:
1. شناسايي نقاط قوّت و ضعف و فرصتها و تهديدها در كتابخانه مركزي و كتابخانههاي دانشكدهاي دانشگاه شهيد چمران
2. مقايسه كتابخانههاي دانشكدهاي دانشگاه شهيدچمران از لحاظ نقاط قوّت و ضعف و فرصتها و تهديدها
3. ارائه راهكارهايي راهبردي براي مقابله با تهديدها و غلبه بر نقاط ضعف كتابخانههاي دانشگاه شهيدچمران.
پرسشهاي پژوهش
1. نقاط قوّت و ضعف در كتابخانههاي مركزي و دانشكدهاي دانشگاه شهيد چمران كدامند؟
2. كتابخانههاي مركزي و دانشكدهاي دانشگاه شهيد چمران با چه فرصتها و تهديدهايي مواجه هستند؟
3. از نظر نقاط قوّت و ضعف و فرصتها و تهديدها، چه تمايزي بين كتابخانههاي دانشكدهاي دانشگاه شهيد چمران وجود دارد ؟
محدوديتهاي پژوهش
به دلايل زير، مقايسة برخي از كتابخانههاي دانشكدهاي دانشگاههاي شهيد چمران امكان نداشت و يا لازم نبود:
- مجموعة برخي از كتابخانههاي دانشكدهاي دانشگاه شهيد چمران مانند كتابخانه دانشكده اقتصاد و علوماجتماعي در كتابخانه مركزي آنها ادغام شده است.
- به علت خارج بودن برخي دانشكدهها همچون دانشكده هنر از شهر، بررسي و در نهايت مقايسة آن با دانشكدههاي ديگر لزومي نداشت چون مشمول طرحهاي مديريتي درون پرديس دانشگاه نميشد.
پيشينة پژوهش
در رابطه با استفاده از تكنيك SWOT در كتابخانهها، پژوهشهاي متعددي صورت گرفته است كه در زير به شرح بعضي از آنها ميپردازيم.
«شارما و بهاتيا» (1996) در پژوهشي با استفاده از روش تحليل SWOT، وضعيت فعلي تلاشهاي گروههاي داوطلبي سلامت اجتماعي هندوستان را بررسي كردند. نتايج پژوهش نشان داد گروههاي غير دولتي داوطلب مورد بررسي در دهه 50 و 60 در غياب دولت بسيار موفق عمل كردهاند و در دهة 70 با رويكردهايي جديد توسعه همه جانبة جامعه، به هدفهاي خود عمل كردهاند. يافتههاي پژوهش حاصل از تحليل SWOT براي بررسي نقاط ضعف و قوّت و فرصتها و تهديدهاي پيش روي گروههاي غيردولتي داوطلب نشان داد اين گروهها بايد نسبت به مواردي كه ذكر ميشود، موفقتر عمل كنند: افزايش ارتباط ميان بهداشت اجتماع و توسعه، ايجاد گرايش و نيرويي ملي در راستاي ارتقاي بهداشت جامعه، استفاده از آموزش مشاركتي، ارتباط ميان انديشههاي نوين با پزشكي سنتي، ايجاد شبكه بينالمللي، خودداري از دوباره كاري و همكاري با دولت.
«محمود، حامد و حيدر» (2005) در پژوهشي، چگونگي درآمدزايي كتابخانههاي پاكستاني را با استفاده از تحليل SWOT مورد كنكاش قرار دادند.
«چنگ و هانگ» (2006) در پژوهشي، روش كمّي SWOT را آزمايش و بررسي كردند. يافتههاي اين پژوهش نشان داد اين روش در پذيرش و نهادينه كردن مفهوم تصميمگيري چندگانه در راستاي آسانسازي مشكلات و مسائل سازمانها و مؤسسهها، بسيار مورد استفاده قرار ميگيرد. اين پژوهش پيشنهاد ميكند كه از اين روش تحليلي ميتوان به طور همزمان در چندين مؤسسه و سازمان براي تحليل و ارزيابي موقعيت فعلي و پيشبيني آيندة آنها استفاده كرد. اين نويسندگان تصريح ميكنند كه تحليل SWOT در ايجاد راهبرد، بسيار مهم و حياتي است.
پژوهشگران ديگري مانند «دايك يوگا» (2007) و «مقدم چركري» (1383) نيز به بررسي فوايد و اثرهاي به كارگيري تحليل SWOT در روشن كردن نقاط قوّت و ضعف و فرصتها و تهديدها در كتابخانهها پرداختند.
همانطور كه پيشينههاي بيان شده نشان ميدهند، تحليل SWOTبراي سازمانهاي مختلف كاربرد دارد، اما براي تمامي سازمانها يكسان نيست، زيرا نوع سازمانها و هدف از انجام اين تحليل متفاوت است. همچنين، به نظر ميرسد اين روش در خارج از كشور به خوبي جايگاه خود را براي برنامهريزيهاي راهبردي باز كرده و اهميت آن آشكار شده است ولي در ايران هنوز به طور كامل شناخته نشده است و شناساندن كامل آن به سازمانهاي مختلف، تلاش بيشتري از سوي پژوهشگران ميطلبد.
روششناسي پژوهش
اين پژوهش از نوع پيمايشي بوده و براي انجام آن از مقياسي محقق ساخته استفاده شده است. براي تهية گويههاي اين مقياس، ابتدا چندين پرسشنامة خارجي و داخلي در رابطه با تحليل SWOT و مديريت تغيير، مطالعه و متون مربوط به آنها مرور شد. سپس از ميان آنها تمامي گزينههاي مربوط و مناسب با يك كتابخانه دانشگاهي استخراج و يا تطبيق داده شد. در نهايت، با يكدست سازي تمامي موارد و دستهبندي آنها در گروههاي عامتر بر اساس ويژگيهاي مشترك آنها و استفاده از طيف 5 درجهاي ليكرت، مقياس مورد نياز آماده گرديد. روايي محتوايي اين ابزار نيز توسط چند استاد كتابداري و دانشجويان مقطع دكتري اين رشته بررسي شد. سپس اين ابزار به منظور پاسخگويي در اختيار مديران يا كتابداران ارشد و با سابقه كتابخانههاي مركزي و دانشكدهاي دانشگاه شهيد چمران قرار گرفت. پس از جمعآوري پرسشنامهها، دادهها با استفاده از نرمافزارهاي Excel و SPSS و با بهرهگيري از روشهاي آمار توصيفي، تجزيه و تحليل گرديد.
چنانكه بيان شد، به علت لزوم اشراف كامل بر مسائل كتابخانه، جامعة اين پژوهش را تمامي مديران يا كتابداران ارشد و با سابقة كتابخانههاي مركزي و دانشكدهاي دانشگاه شهيد چمران تشكيل ميدهند.
تجزيه و تحليل دادهها
پيش از پرداختن به اين بخش، بايد يادآور شد كه اينگونه بررسيها معمولاً در يك سازمان و به منظور بررسي مسائل و شرايط آن سازمان صورت ميگيرد؛ لذا، بديهي است در چنين شرايطي جامعة زير پوشش تحقيق بسيار كوچك باشد. همين امر در ارتباط با شرايط جامعة زير پوشش اين تحقيق نيز صادق است. از ميان 11 پرسشنامه توزيع شده در بين مديران كتابخانههاي دانشگاه شهيد چمران (1 كتابخانه مركزي به علاوه 10 كتابخانه دانشكدهاي) همگي بازگشت داده شده است. گفتني است، در اين قسمت در تمامي موارد، عاملهايي كه داراي نمرة ميانگين كمتر از 3 يا بيشتر از 4 هستند، به عنوان عاملهاي مهمتر در نظر گرفته شده و بحث اصلي به آنها اختصاص يافته است. ضمناً رنگ خاكستري در جدولها نمايانگر نقاط ضعف و تهديدها؛ و قلم برجسته بيانگر نقاط قوّت و فرصتهاست. در هر گروه، عاملها به ترتيب از كم به زياد بر اساس ميانگين كسب شده در كتابخانههاي دانشگاه شهيد چمران مرتب شدهاند.
جدول 1: نقاط قوّت و ضعف مربوط به گروه نيروي انساني
ميانگين
|
نقاط قوّت و ضعف
|
رتبه
|
ميانگين
|
نقاط قوّت و ضعف
|
رتبه
|
45/3
|
كاركنان اين كتابخانه از نظر دانش كتابداري روزآمد هستند
|
15
|
2/2
|
كاركنان اين كتابخانه داراي انگيزه نيستند
|
1
|
54/3
|
كاركنان اين كتابخانه، تجربه و دانش كمي دارند
|
16
|
72/2
|
كاركنان اين كتابخانه سالخورده، قديمي و خسته هستند
|
2
|
7/3
|
كتابداران با كاربران رابطة نزديكي دارند |
17
|
81/2
|
مدير واكنشهاي مخالف افراد را پيشبيني و براي مقابله با آنها برنامهريزي ميكند |
3
|
7/3
|
كاركنان از فوايد و مزاياي تغييرات آگاهند |
18
|
9/2
|
كاركنان داراي ايدههاي جديد و متنوع هستند |
4
|
72/3
|
مدير اين كتابخانه از بخشهاي مختلف، اطلاعات آماري دقيق در دست دارد |
19
|
3
|
در اين كتابخانه نيروي انساني جوان و تحصيل كرده با تخصصهاي مورد نياز وجود دارد |
5
|
77/3
|
مدير بعد از انجام هر پروژه، به بررسي و ارزيابي نتايج و تأثيرهاي آن ميپردازد |
20
|
3
|
كاركنان در مقابل تغيير از خود مقاومت نشان ميدهند |
6
|
8/3
|
كاركنان از تغيير استقبال ميكنند |
21
|
3
|
كاركنان اين كتابخانه داراي فرسودگي شغلي هستند |
7
|
81/3
|
مدير اين كتابخانه به لحاظ مشغله زياد، فرصت كافي براي نوشتن و انجام طرحهاي پژوهشي ندارد |
22
|
09/3
|
كاركنان از تخصصهاي متنوع برخوردارند |
8
|
9/3
|
اخلاق خدمترساني در بين كاركنان وجود دارد |
23
|
1/3
|
مدير، كليه تغييرات در زمينة رقابت، فناوري و بازار را در نظر دارد |
9
|
9/3
|
كتابداران قادر به پيشبيني نياز مخاطبان هستند |
24
|
2/3
|
كاركنان در ايجاد تغييرات سهيم هستند |
10
|
9/3
|
نسبت كاركنان اين كتابخانه به مراجعان كم است |
25
|
27/3
|
كاركنان اين كتابخانه بسياري از موقعيتها و فرصتها را به علت فشار كاري از دست ميدهند |
11
|
09/4
|
مدير از ايدهها و نظرهاي جديد كاركنان استقبال ميكند |
26
|
27/3
|
كاركنان براي همگام شدن با پيشرفتهاي حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات، مشكل دارند |
12
|
18/4
|
در كتابخانه، محيط صميمانهاي بين كاركنان حاكم است
|
27
|
3/3
|
در اين كتابخانه، برگزاري دورههاي آموزش ضمن خدمت موجب افزايش مهارتهاي افراد شده است |
13
|
27/4
|
تغييرات در راستاي نياز و ويژگيهاي كاربران و خدمترساني بهتر صورت ميگيرد |
28
|
36/3
|
مدير براي مواجه شدن با تغييرات، يك برنامة كامل و دقيق تنظيم ميكند |
14
|
ـ نقاط قوّت و ضعف
چنانكه جدول 1 نشان ميدهد، در قسمت نيروي انساني 2 عامل به عنوان نقاط ضعف و 5 عامل در زمرة نقاط قوّت كتابخانههاي شهيد چمران شناسايي شدند. رتبههاي 1 و 2 به اين علت نقاط قوّت شمرده ميشوند كه داراي بار معنايي منفي بوده و رتبة كمي به دست آوردهاند. اين 2 مقوله در كنار مورد 27، بيانگر آن هستند كه كتابخانههاي اين دانشگاه داراي نيروهاي جوان و با انگيزه ميباشند و در محيط كاري نيز در بين آنها روابط دوستانه و صميمانهاي برقرار است. به علاوه، مديران آنها از نظرها و ايدههاي جديد كاركنان خود كه مطابق با نياز كاربران باشد (موارد 26 و 28) نيز استقبال ميكنند. در نتيجه، مديران ميتوانند از اين نيروي جوان و محيط صميمانه در راستاي پيشبرد طرحهاي كتابخانهاي بهره ببرند و بر كيفيت خدمات خود با هدف رفع نياز كاربران، بيفزايند. البته، زماني اين طرحها به صورتي بهينه در كتابخانهها اجرا خواهد شد كه مدير قادر به پيشبيني و مقابله با جريانهاي مخالف تغيير در كتابخانه باشد و كاركنان نيز خلاق بوده و بهطور دائم ايدههاي جديد و متنوع ارائه كنند. اين در حالي است كه دادهها بيانگر ضعف كتابخانههاي شهيد چمران در اين حوزه است. البته، از آنجا كه مديران اين كتابخانهها داراي اين نقطه قوّت هستند كه از ايدههاي جديد استقبال كنند، بايد تلاش كنند با استفاده از انواع روشهاي تشويقي و يا حتي آموزش، كارمندان خود را به افرادي خلاّق و علاقهمند به ارائه نظرهاي جديد خود مبدل نمايند.
از بين 4 عاملي كه در گروه مشاركت و همكاري قرار دارند، همكاري با كتابخانههاي دانشگاهي، يك نقطه قوّت مهم براي آنها و همكاري محدود با كتابخانههاي غيردانشگاهي و عدم تفويض اختيار به مديران سطوح پايين، از نقاط ضعف كتابخانههاي شهيد چمران شمرده ميشود. همكاري با كتابخانههاي تخصصي ديگر سازمانها به افزايش دانش تخصصي دانشجويان و اعضاي هيئت علمي بسيار كمك ميكند و سبب ارتباط بيشتر بين دانشگاه و صنعت ميشود. همچنين، عدم تفويض اختيار از سوي مدير كتابخانه و مشاركت نداشتن كاركنان در برنامهريزيها، به معناي نبود مديريت مشاركتي در اين كتابخانههاست. در حالي كه در سالهاي گذشته مشخص شده كه اين نوع مديريت، موفقيت چنداني در پي نخواهد داشت. با وجود اين، همكاري با ديگر كتابخانههاي دانشگاهي بسيار حايز اهميت است و سبب دسترسي دانشجويان به منابع بيشتر و دستيابي راحتتر دانشجويان غير بومي در ايام تعطيلات، به منابع و اطلاعات ميگردد (جدول 2).
جدول 2. نقاط قوّت و ضعف مربوط به گروه مشاركت و همكاري
ميانگين
|
نقاط قوّت و ضعف |
رتبه
|
ميانگين
|
نقاط قوّت و ضعف |
رتبه
|
09/3
|
كاركنان در برنامهريزيها مشاركت دارند
|
3
|
44/2
|
اين كتابخانه با ديگر سازمانها و كتابخانههاي غيردانشگاهي همكاري دارد |
1
|
27/4
|
اين كتابخانه با ساير كتابخانههاي دانشگاهي همكاري دارد
|
4
|
9/2
|
تفويض اختيار از مدير كتابخانه به مديران سطوح پايين صورت ميگيرد
|
2
|
از نظر سابقه، همانطور كه جدول 3 نشان ميدهد، كتابخانههاي شهيد چمران اعتبار بينالمللي چنداني ندارند. اين امر به كيفيت و نوع كاركرد كتابخانه در سطح جهان اشاره دارد و نداشتن مطلوبيت را نشان ميدهد.
جدول 3. نقاط قوّت و ضعف مربوط به گروه سابقه
ميانگين
|
نقاط قوّت و ضعف
|
رتبه
|
ميانگين
|
نقاط قوّت و ضعف
|
رتبه
|
18/3
|
اين كتابخانه داراي اعتبار ملي خوبي است |
3
|
27/2
|
اين كتابخانه اعتبار بينالمللي دارد |
1
|
18/3
|
اين كتابخانه در سطح استان از جايگاه مطلوبي برخوردار است |
4
|
09/3
|
اين كتابخانه از موقعيت مناسب جغرافيايي در پرديس دانشگاه/ دانشكده برخوردار است |
2
|
بررسي عاملهاي مربوط به گروه مجموعه (جدول 4) تنها يك نقطه قوّت را براي كتابخانههاي شهيد چمران نشان ميدهد. اين نقطه قوت، سازماندهي مناسب مجموعة آنهاست. تجزيه و تحليل دادهها نشان ميدهد كمّيت و كيفيت مجموعه الكترونيكي كتابخانههاي شهيد چمران در سطح پاييني قرار دارد و بندرت براي كاربران خاص، مجموعهاي در نظر گرفتهاند. هر چند سازماندهي مجموعه در كتابخانهها بسيار حايز اهميت است، اين كار زماني ارزش پيدا ميكند كه مجموعه داراي غناي كافي باشد. مجموعهاي كه نتواند نياز مراجعهكننده خود را فراهم كند، زياد مورد استفاده قرار نميگيرد كه نحوه سازماندهي آن اهميت پيدا كند. احتمالاً اين سازماندهي مناسب بيشتر شامل مجموعه منابع چاپي بوده است.
جدول 4. نقاط قوّت و ضعف مربوط به گروه مجموعه
ميانگين
|
نقاط قوّت و ضعف |
رتبه
|
ميانگين
|
نقاط قوّت و ضعف |
رتبه
|
45/3
|
حفاظت از مجموعه به خوبي انجام نميگيرد
|
6
|
27/2
|
سازماندهي مجموعه نامناسب است
|
1
|
5/3
|
كيفيت مجموعه منابع چاپي اين كتابخانه
|
7
|
45/2
|
كيفيت مجموعه منابع الكترونيكي اين كتابخانه
|
2
|
5/3
|
كمّيت مجموعه منابع چاپي اين كتابخانه
|
8
|
5/2
|
كمّيت مجموعه منابع الكترونيكي اين كتابخانه
|
3
|
54/3
|
مجموعة اين كتابخانه در معرض تخريب و نابودي است |
9
|
9/2
|
در اين كتابخانه مجموعههاي خاص براي كاربران خاص تهيه شده است |
4
|
|
|
|
4/3
|
همگن بودن مجموعه در موضوعات مختلف
|
5
|
گروه ديگري كه در مورد آن از مديران سؤال شده بود، مربوط به زيرساختهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات بود. در اين گروه نيز سه نقطه ضعف عمده ديده ميشود. به نظر ميآيد كتابخانههاي يادشده از لحاظ برخورداري از افراد مطلع در زمينه فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي و كاركنان آگاه از فناوريهاي بهروز دنيا و كشور در زمينة كتابداري، در وضعيت نابساماني به سر ميبرند. شايد اين خود يكي از دلايل احتمالي باشد كه در اين كتابخانهها، كيفيت سختافزارها در سطح پاييني قرار دارد. مديران اين كتابخانهها بايد تلاش كنند اين نقطه ضعف را رفع كنند، زيرا همانطور كه قبلاً نيز گفته شد، عصر، عصر تغيير است و فناورريهاي اطلاعاتي و ارتباطي در رديف نخست تغييرات قرار دارند و هماهنگ نبودن با آنها، نابودي تدريجي كتابخانه را در پي خواهد داشت. نقاط قوّت در اين گروه براي كتابخانههاي دانشگاه شهيد چمران، برخورداري از اينترنت و شبكه داخلي است. به نظر ميرسد ديگر هيچ كتابخانهاي را نميتوان بدون بهرهگيري از آنها به خوبي اداره كرد و امروزه از ضروريات محسوب ميشوند (جدول 5).
جدول 5. نقاط قوّت و ضعف مربوط به گروه زيرساختهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات
ميانگين
|
نقاط قوّت و ضعف |
رتبه
|
ميانگين
|
نقاط قوّت و ضعف |
رتبه
|
63/3
|
در اين كتابخانه از جديدترين فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي استفاده ميشود |
8
|
63/2
|
در اين كتابخانه از سختافزارهاي مطمئن و با كيفيت مطلوب استفاده ميشود
|
1
|
66/3
|
كيفيت نرمافزار جامع كتابخانه
|
9
|
81/2
|
در اين كتابخانه كاركنان در مورد فناوريهاي به روز دنيا و كشور در زمينة كتابداري، از دانش و آگاهي لازم برخوردارند |
2
|
8/3
|
ميزان برخورداري از لوازم جانبي رايانه در اين كتابخانه
|
10
|
9/2
|
برخورداري اين كتابخانه از افراد مطلع از فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي
|
3
|
9/3
|
ميزان برخورداري از رايانه در اين كتابخانه
|
11
|
3
|
در اين كتابخانه از نرمافزارهاي جديد و با قابليت بالا استفاده ميشود
|
4
|
09/4
|
ميزان برخورداري از شبكه داخلي در اين كتابخانه
|
12
|
27/3
|
با استفاده از فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي، دسترسي مناسبتر به منابع ايجاد شده است |
5
|
09/4
|
وضعيت بهرهمندي از اينترنت در اين كتابخانه
|
13
|
5/3
|
ميزان برخورداري از وسايل ارتباطي در اين كتابخانه
|
6
|
|
|
|
54/3
|
در اين كتابخانه، پشتيباني از زيرساختهاي موجود، با مشكل روبهروست
|
7
|
بررسي وضعيت مالي در اين كتابخانهها وضعيت مطلوبي را نشان نميدهد و داراي هيچ نقطة قوّتي نيست. اين كتابخانهها علاوه بر آنكه بودجه كافي ندارند، از حمايتهاي مالي ذينفعان آموزش وپژوهش نيز به هر دليلي بهره چنداني نميبرند (جدول 6).
جدول 6. نقاط قوّت و ضعف مربوط به گروه وضعيت مالي
ميانگين
|
نقاط قوّت و ضعف |
رتبه
|
ميانگين
|
نقاط قوّت و ضعف |
رتبه
|
27/3
|
امكان هدايت بودجههاي اعطايي به سمت بازدهي بيشتر در اين كتابخانه وجود دارد |
3
|
09/2
|
امكان استفاده از حمايتهاي مالي ذينفعان آموزش و پژوهش در اين كتابخانه وجود دارد |
1
|
3/3
|
امكان صرفهجويي در هزينههاي اضافي و جانبي تشريفاتي وجود دارد
|
4
|
63/2
|
اين كتابخانه از بودجة كافي براي تأمين منابع و خدمات برخوردار است
|
2
|
چنانكه جدول 7 نشان ميدهد، اين كتابخانهها از نظر فضا و تسهيلات مربوط به حفاظت و نگهداري از كتابخانه و مجموعه، هيچ نقطه قوّتي ندارند. دليل نامناسب و ناكافي بودن فضا ميتواند آن باشد كه يا از ابتدا براي ساختمان، كاربري كتابخانه درنظر گرفته نشده و يا آنكه به مرور زمان با توجه به افزايش حجم مجموعه و امكانات كتابخانه، ديگر ساختمان گذشته، جوابگوي موقعيت كنوني نيست. علاوه بر اين موارد، فضاي سرانة مطالعه ناكافي نيز، احتمالاً به علت افزايش تعداد در پذيرش دانشجويان بدون توجه به داشتن تسهيلات و امكانات است.
جدول 7. نقاط قوّت و ضعف مربوط به گروه فضا و تسهيلات
ميانگين
|
نقاط قوّت و ضعف |
رتبه
|
ميانگين
|
نقاط قوّت و ضعف |
رتبه
|
72/2
|
امكانات حفاظت و نگهداري از اين كتابخانه و مجموعه آن ضعيف است
|
3
|
27/2
|
در اين كتابخانه فضاي سرانة مطالعه كافي به نسبت تعداد دانشجويان وجود دارد
|
1
|
|
|
|
45/2
|
اين كتابخانه از فضاي ناكافي و غير استاندارد برخوردار است |
2
|
گروه آخر از عوامل، دربرگيرندة رويكردها و نگرشهاست (جدول 8). از ميان 3 عامل، عامل برنامههاي منسجم و انعطافپذير كوتاه و بلند مدت كه براي پيشرفت هر سازمان و مواجهه با رخدادهاي پيشبيني نشده مورد نياز است، ميانگيني كمتر از حد متوسط دارد و يك نقطه ضعف شمرده ميشود. در اين گروه نيز هيچ نقطة قوّتي ديده نشد.
جدول 8. نقاط قوّت و ضعف مربوط به گروه رويكردها و نگرشها
ميانگين
|
نقاط قوّت و ضعف |
رتبه
|
ميانگين
|
نقاط قوّت و ضعف |
رتبه
|
27/3
|
رويكردهاي نظاممندي براي ارزيابي خدمات، مجموعه، تسهيلات و طرحهاي انجام شده وجود ندارد |
3
|
36/2
|
برنامههاي منسجم و انعطافپذير كوتاه و بلند مدت در اين كتابخانه وجود دارد |
1
|
|
|
|
18/3
|
روشهاي مختلف خدماتي در اين كتابخانه مورد استفاده قرار ميگيرد
|
2
|
ـ فرصتها و تهديدها
بررسي فرصتها و تهديدها در گروه نيروي انساني، نشاندهندة 3 نقطه قوّت و 2 نقطه ضعف مهم براي كتابخانههاي شهيد چمران است (جدول 9). كارمندان بازنشسته به سبب سالها تجربه در كتابخانه، ميتوانند در شرايط عادي و يا موقعيتهاي بحراني، ايدهها و نظرهاي خوبي را در اختيار مديران كتابخانه قرار دهند. استفاده نكردن از اين منابع دانش ميتواند از دست دادن يك فرصت بالقوه شمرده شود. به علاوه، مشكلات معيشتي كه در خارج از محيط كتابخانه براي كاركنان وجود دارد، تهديد بزرگي براي نحوة عملكرد و سودمند بودن كارمندان در زمان فعاليتشان در كتابخانه خواهد بود. مديران بايد به دنبال راهكارهايي براي به حداقل رساندن اثرهاي مضر اين تهديد نيز باشند.
در نظر گرفتن نظرهاي دانشجويان و اعضاي هيئت علمي در تصميمگيريها و برنامهريزيهاي كتابخانه و برگزاري دورههاي آموزش ضمن خدمت كه با نيازهاي كاركنان هماهنگي داشته باشد، از جمله مفيدترين كارهايي است كه ميتوان براي جلب رضايت كاربران و افزايش تواناييهاي كارمندان و ارتقاي خدمات مورد نظر كاربران انجام داد. دادهها نشان ميدهد مديران كتابخانههاي دانشگاه شهيد چمران از اين فرصت به خوبي استفاده كردهاند.
جدول 9. فرصتها و تهديدهاي مربوط به گروه نيروي انساني
ميانگين
|
فرصتها و تهديدها |
رتبه
|
ميانگين
|
فرصتها و تهديدها |
رتبه
|
81/3
|
قيمت نيروي كار (انساني) در اين منطقه پايين است
|
4
|
2
|
كاركنان اين كتابخانه از مشكلات مختلف معيشتي، كاري و... رنج ميبرند
|
1
|
09/4
|
در تصميمگيريها و برنامهريزيها، نظرهاي دانشجويان لحاظ ميشود |
5
|
3/2
|
آموزشهاي ضمن خدمت با نيازهاي كاركنان هماهنگي ندارد
|
2
|
27/4
|
در تصميمگيريها و برنامهريزيها نظرهاي اعضاي هيئت علمي لحاظ ميشود
|
6
|
3
|
از نيروهاي داوطلب براي فعاليتهاي مختلف استفاده ميشود
|
3
|
چنان كه ميدانيم، هر سازماني به صورت بالقوه ميتواند رقيبان زيادي پيرامون خود داشته باشد (در جدول 10 به برخي از آنها براي كتابخانهها اشاره شده است). از اينرو، بايد براي ادامة حيات سازمان و پيشي گرفتن از رقيبان و جايگزينان خود، بازاريابي كند. هر چند نتايج اين قسمت براي كتابخانههاي دانشگاه شهيد چمران نشاندهندة تهديد مهمي نيست و جايگزين و رقيبان چنداني چه داخلي و چه خارجي را براي خود تصور نميكنند، ولي ممكن است غفلت آنها در امر بازاريابي كه تهديدي مهم نيز شناخته شده است، زمينة عقبافتادگي سازمان را فراهم كند.
جدول 10. فرصتها و تهديدهاي مربوط به گروه بازاريابي و رقباي اطلاعاتي
ميانگين
|
فرصتها و تهديدها |
رتبه
|
ميانگين
|
فرصتها و تهديدها |
رتبه
|
63/2
|
براي خدمات اطلاعاتي اين كتابخانه رقيبان خارجي وجود دارد
|
6
|
72/1
|
براي مجموعه و خدمات اين كتابخانه، بازاريابي صورت ميگيرد
|
1
|
72/2
|
دانشجويان اين دانشگاه از جاي ديگري غير از اين كتابخانه، اطلاعات خود را تأمين ميكنند |
7
|
9/1
|
براي خدمات اطلاعاتي اين كتابخانه رقيبان داخلي وجود دارد
|
2
|
8/2
|
جايگزينهاي اينترنتي براي خدمات اين كتابخانه وجود دارد
|
8
|
2
|
ارتباط مستقيم كارگزاران با كاربران، براي كتابخانه مشكل ايجاد كرده است
|
3
|
9/2
|
اعضاي هيئت علمي اين دانشگاه اطلاعات خود را از جايي غير از اين كتابخانه، تأمين ميكنند
|
9
|
36/2
|
براي اين كتابخانه، هيچ رقيبي وجود ندارد
|
4
|
|
|
|
6/2
|
كارگزاران و فراهم آورندگان منابع، به جايگزيناني سريعتر و ارزانتر براي كاربران مبدل شدهاند |
5
|
يكي ديگر از گروههايي كه ميتوان از ديدگاه فرصت و تهديد به آن نگريست، رويكردها و نگرشهايي است كه نسبت به سازمان و وظايف و مسئوليتهايش وجود دارد. در اين گروه كه داراي 7 عامل است (جدول 11)، موارد 1 و 2 براي كتابخانههاي دانشگاه شهيد چمران فرصت محسوب ميشوند و در مورد عامل 3 (تمايل به سمت منابع الكترونيكي) بايد گفت استفاده از اين رويكرد، به موقعيت و نگرش مدير كتابخانه بستگي دارد. چنانچه زيرساختهاي كافي فناوري اطلاعاتي و ارتباطي در كتابخانه وجود داشته و فضا محدود باشد، دانشجويان داراي سواد اطلاعاتي كافي باشند و ... اين عامل يك فرصت مهم شمرده ميشود، در غير اين صورت بايد تلاش كرد تعادل را بين اين دو ديدگاه (چاپي و الكترونيكي) حفظ كرد تا تهديدي براي كتابخانه نباشد.
جدول 11. فرصتها و تهديدهاي مربوط به گروه رويكردها و نگرشها
ميانگين
|
فرصتها و تهديدها
|
رتبه
|
ميانگين
|
فرصتها و تهديدها
|
رتبه
|
45/3
|
در اين كتابخانه از نوآوريها حمايت ميشود |
5
|
45/2
|
دانشجويان در رابطه با نقش كتابخانه داراي نگرش منفي هستند |
1
|
45/3
|
مسئولان از موقعيت اين كتابخانه درك صحيحي ندارند |
6
|
72/2
|
اين كتابخانه به مؤسسات ديگر وابسته بوده و داراي استقلال نيست |
2
|
45/3
|
تصويب كنندگان نهايي و تصميمگيران، از مشكلات اساسي اين كتابخانه شناخت و آگاهي چنداني ندارند. |
7
|
8/2
|
در اين كتابخانه تمايل از منابع چاپي به سمت منابع الكترونيكي وجود دارد |
3
|
|
|
|
3
|
مسئولان فكر ميكنند منابع الكترونيكي نياز به فضا ندارند |
4
|
در جدول 12 كه به گروه وضعيت مالي مربوط است نيز 3 تهديد براي كتابخانههاي شهيد چمران ديده ميشود. هزينه بالاي مواد كتابخانهاي با توجه به كمبود بودجه اين كتابخانهها، ميتواند شرايط را براي مديران دشوارتر كند. يكي از راههاي گريز از اين تنگنا، خريد كنسرسيومي است كه متأسفانه، اين امكان به صورت محدود براي اين گروه از كتابخانهها وجود دارد. شايد نبود امكان واگذاري برخي خدمات به بخش خصوصي را نتوان تهديد بزرگي بهشمار آورد، ولي امكان انجام آن ميتواند فرصت بزرگي براي صرفهجويي در زمان و يا انرژي كارمندان و سپردن مسئوليتهاي مهم ديگر به آنان باشد. علاوه بر اين، به كارگيري كارمندان براي امور مختلف، باعث اخلال در جريان عادي كتابخانه و خدماتدهي نامناسب ميگردد.
جدول 12. فرصتها و تهديدهاي مربوط به گروه وضعيت مالي
ميانگين
|
فرصتها و تهديدها
|
رتبه
|
ميانگين
|
فرصتها و تهديدها
|
رتبه
|
63/3
|
اين كتابخانه با كمبود بودجه مواجه است |
5
|
2
|
براي اين كتابخانه امكان واگذاري برخي خدمات خاص به بخش خصوصي وجود دارد |
1
|
81/3
|
اين كتابخانه با كاهش بودجه مواجه است |
6
|
2
|
براي اين كتابخانه امكان استفاده از روش خريد كنسرسيومي وجود دارد |
2
|
9/3
|
هزينه فناوريها اطلاعاتي و ارتباطي بالاست |
7
|
18/3
|
در اين كتابخانه، كنترل محدودي بر مخارج وجود دارد |
3
|
1/4
|
هزينة خريد منابع كتابخانهاي بالاست
|
8
|
36/3
|
به اين كتابخانه منابع اهدايي نيز داده ميشود |
4
|
مقايسة كتابخانهها با يكديگر
در اين قسمت، ابتدا به مقايسة نقاط قوّت و ضعف و سپس فرصتها و تهديدهاي كتابخانة مركزي دانشگاه شهيد چمران و ديگر كتابخانة دانشكدهاي اين دانشگاه پرداخته ميشود. يادآور ميشود، براي مقايسه از ميانگين استفاده شده است. براي اين كار، بار معنايي تمامي گزينههاي پرسشنامه بايد يكدست و مثبت باشد، بنابراين امتياز داده شده به هر عامل از سوي پاسخگويان كه مربوط به گزينههاي با بار منفي بود، به امتياز معادل آنها در حالت مثبت جمله تبديل شد. همچنين، براساس طيف 5 درجهاي مورد استفاده، مواردي كه ميانگين بالاتر از 4 داشتند، به عنوان وضعيت مطلوب و پايينتر از 2، به عنوان وضعيت نامطلوب در نظر گرفته شده است.
از نظر نقاط قوّت و ضعف، كتابخانهها در 8 گروه كلي، بررسي و مقايسه شدند. از نظر نيروي انساني، كتابخانههاي «مهندسي» و «الهيات و معارف اسلامي» با داشتن بالاترين ميانگين (83/3 و 82/3) داراي وضعيت بهتر و كتابخانه تربيت بدني با ميانگين 76/2 داراي وضعيت نامطلوب تلقي ميشوند.
در زمينة مشاركت و همكاري، كتابخانه «مهندسي » در ايدهآلترين وضعيت قرار دارد و ميانگين 5 را كسب كرده است. پس از آن نيز كتابخانه «علوم آب» با ميانگين 5/4 در رتبه دوم قرار گرفت. كتابخانههاي «تربيت بدني»، «دامپزشكي» و «ادبيات و علوم انساني» از اين لحاظ دچار ضعف بوده و به ترتيب ميانگينهاي 5/1، 25/2 و 5/2 را به خود اختصاص دادهاند.
از نظر سابقه، هيچ يك از كتابخانهها وضعيت مطلوبي نشان ندادند. كتابخانهاي كه دوباره در بدترين وضعيت قرار داشت، كتابخانة تربيت بدني با ميانگين 25/1است. كتابخانههاي «علوم تربيتي»، «دامپزشكي»، «علوم» و «علوم رياضي و آمار» با ميانگين 75/2 نيز در وضعيت نامطلوبي قرار دارند.
در گروه مجموعه نيز مانند سابقه، هيچ نقطه قوّتي ديده نشده و كتابخانه «كشاورزي» با متوسط امتياز 2 و كتابخانه «علوم تربيتي و روانشناسي» با ميانگين 77/3 به ترتيب در بدترين و بهترين وضعيت قرار داشتند.
در زمينة فناوري اطلاعات و ارتباطات، 2 كتابخانه «علوم آب» (با ميانگين 63/4) و كتابخانه «علوم تربيتي و روانشناسي» (با ميانگين 45/4) در وضعيت مطلوبي به سر ميبرند و كتابخانههايي كه به سبب كمبود اين امكانات وضعيت نامناسبي دارند، عبارتند از: كتابخانه «تربيت بدني» با 06/2 امتياز و كتابخانههاي «علوم» و «علوم رياضي و آمار» هر كدام با 24/2 امتياز.
6 كتابخانه از كل كتابخانههاي دانشگاه شهيد چمران (54%) وضعيت مالي مطلوبي ندارند و تنها كتابخانه دانشكده «الهيات و معارف اسلامي» ميانگين 4 را كسب كرده است و به نظر ميآيد وضعيت مطلوبتري دارد.
از نظر فضا و تسهيلات نيز هيچ يك از كتابخانهها به وضعيت مطلوب نرسيده و 7 كتابخانه از 11 كتابخانه (64%) از نظر فضا داراي موقعيت نامناسبي هستند.
در مقولة رويكردها و نگرش نيز تنها كتابخانه مركزي دانشگاه شهيد چمران، بالاترين ميانگين (يعني 4 ) را به دست آورده بود و بقيه از اين نظر نقطه ضعف داشتند.
از لحاظ فرصتها و تهديدها، تنها كتابخانه دانشكده «الهيات و معارف اسلامي» از نظر نيروي انساني در بحران و تهديد شديد قرار ندارد، ولي 4 كتابخانه «مركزي»، «علوم تربيتي و روانشناسي»، «مهندسي» و «علوم آب» داراي ميانگيني كمتر از 3 بوده و وضعيت مناسبي ندارند.
كتابخانهها نيز مانند هر مركز خدماتي تجاري، به صورت بالقوه داراي رقبايي هستند و بايد تلاش كنند تا با بازاريابي مناسب، بر رقباي خود چيره شوند و بازار را در دست گيرند. ولي همانطور كه دادهها نشان ميدهند، تنها كتابخانه «مركزي» با ميانگين 4 و سپس كتابخانه «ادبيات و علوم انساني» با ميانگين 66/3 مقداري در اين امر موفق بودهاند و 72% (8 كتابخانه از 11 كتابخانه) از اين فرصت بهره چنداني نبردهاند.
هيچ يك از كتابخانهها از منظر رويكردها و نگرشها براي خود فرصتي را در محيط اطراف احساس نكردند و 4 كتابخانه «مركزي»، «علوم تربيتي و روانشناسي»، «مهندسي» و «ادبيات و علوم انساني» خود را از اين نظر در تهديد دانستهاند.
وضعيت مالي نيز يكي از مسائلي است كه همواره بر عملكرد كتابخانهها تأثيرگذار بوده و كمبود آن هميشه تهديدي بزرگ براي خدمات كتابخانهاي شمرده شده است. كتابخانه مهندسي و مركزي با كسب ميانگينهاي 25/4 و 4 نشان دادند از اين نظر كمتر در معرض تهديد و خطر قرار دارند ولي كتابخانههاي «دامپزشكي» (75/2)، «الهيات و معارف اسلامي» (82/2)، «علوم» (5/2) و «علوم رياضي و آمار» (5/2) وضعيت خود را مناسب ارزيابي نكردند.
ـ نظرهاي تكميلي
در انتهاي هر يك از قسمتهاي مربوط به نقاط قوّت و ضعف و فرصتها و تهديدها در پرسشنامه، به منظور بيان موارد ديگري كه احياناً از نظر پاسخگويان از قلم افتادهاند، پرسش بازي مطرح شده بود. برخي از كتابخانههاي دانشگاه شهيد چمران اين قسمت را تكميل نكردند، ولي كتابخانههاي علوم و علوم رياضي و آمار و ادبيات و علوم انساني اين دانشگاه، مطالبي را درج كرده بودند. در اين قسمت ابتدا نظرهاي مديران كتابخانههاي علوم و علوم رياضي و آمار و سپس مسائل كتابخانه ادبيات بيان ميگردد. گفتني است، كتابخانه علوم رياضي و آمار در كنار مجموعه علوم در اين دانشكده قرار دارد و تمام مشكلات مطرح شده به جز مورد نخست، براي هر دو كتابخانه مشترك است.
1. كتابخانه «علوم رياضي و آمار» از ساختمان اصلي خود فاصله دارد و مسئول آن براي تمام امور اداري، نامهها، تقاضاها، سفارشها و ... ناچار است وقت زيادي را صرف رفت و آمد بين اين دو دانشكده كند. اين موردي است كه در ارائه خدمات به كاربران، اختلال ايجاد ميكند.
2. كتابداران اين دو كتابخانه معتقدند براي خريد منابع فارسي، مانند منابع لاتين بودجة جداگانهاي در نظر گرفته نشده است و مسئولان بودجه آن را در بودجة پژوهشي هر دانشكده نهفته ميدانند. اين امر هيچ سنديتي ندارد و اغلب مشكلات زيادي را براي كتابداران و خريد منابع فارسي ايجاد كرده و باعث گرديده در چند سال اخير، خريد منابع فارسي با دشواري انجام شود و مجموعه از روزآمدي مناسب برخوردار نباشد. افزون بر اين، مسئولان اين كتابخانهها از نبود رابطة نزديك بين معاون پژوهشي دانشگاه و دانشكده با كتابداران و ضعف نظارت و رسيدگي به امور كتابخانهها ناراضي بودند و اين مسئله را يكي از دلايل احتمالي بودجة ناكافي براي خريد منابع و تسهيلات و رسيدگي به وضعيت كتابخانه ميدانند.
3. نبود خطمشي مديريتي براي كتابخانههاي دانشگاهي و حمايت نكردن از آنان از نظر كتابخانههاي علوم و علوم رياضي و آمار، يك نقطه ضعف بزرگ بهشمار ميرود.
4. مديران اين دو كتابخانه اظهار ميدارند كه حتي اگر كاركنان داراي ايدههاي جديد و متنوع باشند، هيچ مقامي به ايدهها توجه نميكند و يا امكانات پرداختن به اين ايدهها بسيار محدود و ناچيز است.
5. كتابخانه ادبيات و علوم انساني بر انتصاب اعضاي هيئت علمي غيركتابدار و غيرمتخصص به عنوان مديران و سرپرستان كتابخانهها، به كارگيري كاركنان غيرمتخصص، نامناسب بودن حقوق و مزايا، فضاي نامناسب، برگزاري كارگاههاي بدون بررسي و نيازسنجي از كارمندان و كمبود بودجه، تأكيد دارد.
نتيجهگيري و پيشنهادها
چنانكه گفته شد، تحليل SWOT به منظور مشخص كردن نقاط قوّت و ضعف و فرصتها و تهديدهاي سازمانها قابليت كاربرد دارد. در اين پژوهش نيز اين تحليل براي تمام كتابخانههاي دانشگاه شهيد چمران به كار گرفته شد و نقاط قوّت و ضعف و فرصتها و تهديدهاي هر يك به تفكيك مشخص گرديد (جدولهاي 1 تا 12). نتايج اين قسمت نشان داد بيشتر كارمندان با انگيزه و از نيروهاي جوان هستند و در محيط كتابخانه، جوّ صميمانهاي را بين خود برقرار كردهاند. ولي تعداد كمي از آنها از فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي روز و پيشرفتهاي تكنولوژيكي در زمينة كتابداري آگاه هستند. شايد همين امر يكي از دلايلي باشد كه مديران، كيفيت و كمّيت سخت افزارها و منابع الكترونيكي را نامناسب ارزيابي كردهاند و حتي تمايل كمي براي استفاده از منابع الكترونيكي وجود دارد، زيرا كارمندان آگاهي كافي براي برخورد و گزينش و سفارش اين منابع ندارند و يا از نحوة استفاده از آن بياطلاعند. البته، عكس آن نيز ممكن است؛ يعني تمايل محدود به سمت الكترونيكي شدن مجموعه باعث شده به كيفيت و كمّيت مجموعههاي الكترونيكي چندان توجهي نشود (جدول 4). درنتيجه، از آنجا كه مديران آموزشهاي ضمن خدمت را خوب ارزيابي كردهاند، بايد آشنايي با اين فناوريها و منابع الكترونيكي را در رأس دورههاي آموزش ضمن خدمت قرار دهند تا اين مشكل رفع گردد. يكي ديگر از دلايل احتمالي، نامناسب بودن كيفيت و كمّيت منابع الكترونيكي و سخت افزارها در اين كتابخانهها (با توجه به هزينه بالاي اين فناوريها) ميتواند به دليل مشكلات مالي، نبود امكان استفاده از حمايت ذينفعان آموزش و پژوهش، استقلال نداشتن و وابسته بودن كتابخانه به مؤسسههاي ديگر و در نتيجه نبود امكان تصميمگيري مستقل و محدوديت در خريد به صورت كنسرسيومي باشد؛ هرچند برخي از اين مشكلات (به عنوان مثال، دسترسي به منابع الكترونيكي) را ميتوان با همكاري با ديگر كتابخانههاي دانشگاهي و غيردانشگاهي رفع كرد. اگرچه دادهها نشان ميدهد كتابخانههاي مركزي و دانشكدهاي شهيد چمران با ديگر كتابخانههاي دانشگاهي همكاري دارند، ارتباط نداشتن آنها با ديگر كتابخانههاي غير دانشگاهي ميتواند موجب از دست رفتن فرصتهاي زيادي شود.
همچنين، با توجه به وجود محدوديت در فضا و تسهيلات در اين كتابخانهها، توصيه ميشود مقامهاي مسئول و مديران، تمركز و تمايل بيشتري به سمت منابع الكترونيكي از خود نشان دهند و با برگزاري دورههاي ضمن خدمت مناسب، باعث ارتقاي مهارت و توانايي افراد در زمينة فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي روز باشند.
كارمندان كتابخانهها بايد تلاش كنند نه تنها براي دورههاي ضمن خدمت، بلكه براي تمامي امور كتابخانه، ايدهها و نظرهاي خود را براي بهبود خدمات و وضعيت كتابخانه با مديران خود بدون هيچ دغدغهاي درميان بگذارند، زيرا دادهها نشان داده است مديران آنها از ايدهها و نظرهاي جديد استقبال كرده و نظرهاي دانشجويان و هيئت علمي را محترم ميشمارند و تغييراتي را نيز كه در راستاي نياز و ويژگيهاي كاربران كتابخانه و خدماترساني بهينه باشد، اعمال ميكنند. البته، قبل از ايجاد هر تغييري و كسب موفقيت در طرحهاي اجرايي، مديران بايد قدرت پيشبيني و مقابله با واكنشهاي مخالف تغيير را داشته و قادر به طراحي برنامههاي منسجم و انعطافپذير باشند. اين يكي از نقاط ضعف مديران كتابخانههاي دانشگاه شهيد چمران بود. چنانچه مسئولان دانشگاه شهيد چمران، تمايل به ارتقاي كيفيت خدمات در كتابخانههايش دارند، بايد براي رفع اين نقطه ضعف، سرمايهگذاري و تلاش بيشتري كنند.
نكتة ديگري كه ميتوان به آن اشاره كرد، ناتواني اين كتابخانهها در استفاده از نيروهاي داوطلب به صورت جدي است. اين مسئله با توجه به اينكه عامل كمبود كاركنان نسبت به مراجعان در رتبه 25 (از جدول 1) قرار گرفته است، نقطه ضعف مهمي به شمار ميآيد. همچنين، مشخص شد تصميمگيران از مشكلات اساسي كتابخانه بياطلاعند (جدول 11) و اين نكته تأييد كننده صحبت كتابداران كتابخانههاي علوم و علوم رياضي شهيد چمران در مورد رسيدگي نكردن معاون پژوهشي به امور كتابخانه و مشكلات بودجه است.
از نظر نقاط قوّت و ضعف، به نظر ميرسد كتابخانه «تربيت بدني» در وضعيت نامناسبتري نسبت به ديگر كتابخانهها قرار داشته باشد (تقريباً در تمامي موارد داراي كمترين ميانگين بوده است). بايد بررسي شود كه واقعاً اين نقاط ضعف به اين شدت وجود دارند و يا آنكه مشكل از جاي ديگري است (به عنوان مثال، ايدهآليست بودن مدير آن كتابخانه).
در زمينة فرصتها و تهديدها نيز به نظر ميرسد در هر 4 مقوله، تهديدهاي زيادي كتابخانهها را احاطه كرده است و بندرت در كتابخانهاي فرصت ديده ميشود. از نظر زيرساختهاي فناوري اطلاعاتي و ارتباطي، برخي كتابخانهها وضعيت بهتري داشتند كه اين نيز بايد به دقت بررسي گردد و سپس بر اساس اين دادهها، برنامهريزيهاي راهبردي انجام شود، زيرا احتمال دارد به علت ناآگاهي افراد از فناوريها و امكانات جديد، همان زيرساختهاي محدود كتابخانه را مناسب و كافي ارزيابي كرده باشند.
در نهايت، با توجه به آنكه تهديد بزرگ ِ نگرش منفي دانشجويان نسبت به كتابخانهها از سوي مديران احساس شده است، پيشنهاد ميشود مديران كتابخانهها، معاونت پژوهشي و تمامي مقامهاي مسئول، نهايت تلاش خود را براي رفع نقاط ضعف و تهديدهاي كتابخانههاي اين دانشگاه كه قلب تپندة پژوهش در اين دانشگاه هستند، به كار گيرند. با برطرف شدن نقاط ضعف و تهديدهايي كه در اين پژوهش به آنها اشاره شد، ميتوان اميدوار بود كه اين كتابخانهها به زودي بتوانند به اعتبار بينالمللي و ملي نيز دست يابند.
منابع
استيسي، رالف (1384). تفكر استراتژيك و مديريت تحول: ديدگاههاي بينالمللي درباره پويايي سازمان. ترجمه مصطفي جعفري و مهزيار كاظمي موحد. تهران: رسا.
برايسون، جان. ام (1386). برنامهريزي استراتژيك براي سازمانهاي دولتي و غيرانتفاعي. ترجمه عباس منوريان. ويرايش 3. تهران: مؤسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامهريزي.
بك هارد، ريچارد و وندي پريتچارد (1378). مديريت تحول و نوآوري.ترجمه مهدي ايران نژادپاريزي. تهران: مديران.
سادلر، فيليپ (1380). مديريت تغيير. ترجمة غلامرضا اسماعيلي. تهران: مير.
علياحمدي، عليرضا (1383). مديريت استراتژيك در ارتباط با محيط. مجموعه مقالات مديريت استراتژيك. تهران: توليد دانش.
فرنچ، وندل و بل و سسيل اچ (1379). مديرت تحول در سازمان. ترجمه مهدي الواني و حسن دانايي فرد. تهران: نظر صفار.
كشميريپور، ستاره و مهدي احمدي (1388). تحليل SWOT براي برنامهريزي استراتژيك به جهت توسعه نقش كتابداران و اطلاعرسانان در مديريت دانش. از مجموعه مقالات مديريت دانش و علوم اطلاعات: پيوندها و برهمكنشها. به كوشش محمد حسنزاده، اميد فاطمي و ابراهيم عمراني. تهران: كتابدار.
گالاچر، كاترين (1382). مديريت تغيير در كتابخانهها و خدمات اطلاعاتي. ترجمه ليلا مرتضايي. ويرايش سيمين بردبار. تهران: مركز مدارك اطلاعات و مدارك علمي ايران.
مقدم چركري، نصرالله (1383). تدوين چشمانداز خدمات و وظايف سازمان اسناد وكتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران: پيشنويس برنامة كلان. تهران: سازمان اسناد وكتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران.