شما اینجا هستید: خانه مقالات برگرفته از پایان نامه ارزیابی قابلیت فهم پذیری محیط رابط پایگاه های اطلاعاتی و میزان هدفمند بودن رفتار اطلاع جویی كاربران بر پایه الگوی الیس
مقدمه / هدف: پايگاههاي اطلاعات علمي مهمترين و پركاربردترين منابعي هستند كه اطلاعات موجود در آنها از طريق رابط كاربر قابل دسترسي است. يكي از راهكارها براي بر طرف ساختن چالشهاي موجود در محيط رابط كاربر، بررسي اين محيط بر پاية ديدگاه و رفتار اطلاعجويي كاربران است. هدف اين پژوهش، ارزيابي قابليت فهمپذيري محيط رابط پايگاههاي اطلاعاتي ابسكو، پروكوئست و ساينس دايركت و ميزان هدفمندبودن رفتار اطلاعجويي كاربران برپاية الگوي اليس ميباشد.
روششناسي: پژوهش حاضر از نوع كاربردي است كه با استفاده از روش پيمايشي و با رويكردي تركيبي (فايلهاي ثبت رخداد جستجو و بلندانديشي كاربران و سياهة وارسي) با تأكيد بر فهمپذيري عناصر محيط رابط و بر پاية مؤلفههاي رفتار اطلاع جويي كاربران انجام پذيرفته است. جامعة آن از ميان دانشجويان مقاطع تحصيلي كارشناسي ارشد و دكتري در حوزههاي علوم انساني/ اجتماعي و علوم پايه/فني- مهندسي دانشگاه فردوسي انتخاب شد. براي تجزيه و تحليل دادههاي كمّي، از آمار توصيفي و استنباطي به كمك نرم افزاز آماري SPSS 16 و دادههاي كيفي، از تحليل محتوا استفاده گرديد.
يافتهها: يافتههاي پژوهش نشان داد ميزان قابل فهم بودن عناصر محيط رابط در پايگاههاي مورد بررسي، ميانگيني متوسط به بالاتر دارد. يافتههاي ديگر نشان داد ميانگين بالاي پاسخها نشاندهندة وجود هدف در به كارگيري هر يك از عناصر محيط رابط كاربر پايگاههاي اطلاعاتي به وسيلة آزمودنيهاست. همچنين آزمون فرضيهها نشان داد تفاوتي در رفتار اطلاعجويي كاربران دو حوزة تحصيلي علوم انساني/ اجتماعي و علوم پايه/فني - مهندسي از نظر به كارگيري مؤلفههاي رفتار اطلاعجويي الگوي اليس(شروع، پيونديابي، مرور، تمايزيابي، ردگيري و برگيري) وجود ندارد.