بررسی رفتار خوداستنادی در پایگاه نمایه نامه استنادی علوم ( و مقایسه پژوهشگران ایرانی و غیر ایرانی)

نام نویسنده :عامل، فرزانه
مقطع تحصیلی :کارشناسی ارشد

استاد راهنمای اول :داورپناه، محمد رضا
استاد مشاور اول: دیانی، محمدحسین
سال انتشار : 1386 
تعداد صفحات 123 :
چکیده

هدف اصلی پژوهش بررسی رفتار خود استنادی در پایگاه نمایه نامه استنادی علوم و مقایسه پژوهشگران ایرانی و غیر ایرانی در چهار رشته علوم گیاهی، مهندسی الکترونیک، پزشکی عمومی و داخلی و شیمی آلی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش تحلیل محتوا است و با استفاده از فن تحلیل استنادی انجام گرفته است.

جامعه آماری تعداد 6778 مقاله استناد شده در رشته های مورد نظر در سالهای 2004-2006 است. حجم نمونه برابر با 1000 مقاله غیر ایرانیان در چهار رشته و 56 مقاله ایرانیان است که به روش تصادفی نظام دار انتخاب شده اند. داده های مورد نیاز از طریق مراجعه به پایگاه SCI و با برسی یکایک پیشینه ها جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری توصیفی (جدول فراوانی، درصد و میانگین) و روشهای استنباطی (ANOVA, X2 و همبستگی پیرسون) استفاده شده است.

نتایج پژوهش نشان داد که :

1)      بین مقالات استناد شده در رشته های مورد نظر تفاوت معنی دار وجود دارد. بیشترین درصد مقالات استناد شده مربوط به رشته شیمی آلی (75.3%) و کمترین آن مربوط به رشته مهندسی الکترونیک (40.7%) است.

2)      بین میزان خود استنادی ایرانیان و غیر ایرانیان تفاوت معنی داری وجود دارد. میانگین خود استنادی ایرانیان 3.14 و میانگین خوداستنادی غیر ایرانیان 1.44 است.

3)      بین میزان خود استنادی در چهار رشته تفاوت معنی داری وجود دارد. کمترین میزان خود استنادی مربوط به رشته پزشکی عمومی و داخلی (49%) و بیشترین آن مربوط به شیمی آلی (71.2%) است.

4)      بین میزان دگر استنادی در چهار رشته تفاوت معنی داری وجود داشت. بیشترین میزان دگر استنادی مربوط به رشته پزشکی عمومی و داخلی (89.1%) و کمترین میزان آن مربوط به رشته مهندسی الکترونیک (75.7%) است.

5)      بین ضریب تاثیر خود استنادی در چهار رشته تفاوت معنی داری وجود دارد. بیشترین ضریب تاثیر  خود استنادی مربوط به رشته شیمی آلی  (0.317%) و کمترین آن مربوط به رشته پزشکی عمومی و داخلی (0.160) است.

6)      بین سال انتشار و خوداستنادی در چهار رشته همبستگی وجود دارد. به نظر می رسد بیشترین میزان خود استنادی در سال اول انتشار اتفاق می افتد.

7)      بین میزان خود استنادی و تعداد مجلات در چهار رشته رابطه ای مشاهده نشد.

8)      به طور کلی، بین ضریب تاثیر مجلات و خود استنادی در چهار رشته همبستگی وجود دارد.

9)      بین میزان خود استنادی و باروری انتشاراتی همبستگی وجود داشت. می توان گفت نویسندگان با باروری انتشاراتی بالا گرایش بیشتری به خود استنادی دارند.

10)  بین تعداد کل استنادها و خود استنادی همبستگی وجود دارد. به نظر می رسد که با افزایش تعداد کل استنادها خوداستنادی کم می شود.

11)  بین تعداد نویسندگان و خود استنادی در چهار رشته همبستگی وجود دارد. به طور کلی رشته علمی در میزان خوداستنادی، دگر استنادی، تعداد مقالات استناد شده و ضریب تاثیر خود استنادی تفاوت ایجاد می کند. خود استنادی با سال انتشار، ضریب تاثیر مجله، باروری انتشاراتی نویسنده، میران کل استنادها و تعداد نویسندگان رابطه دارد.


فهرست مندرجات - فهرست منابع و مآخذ - نتيجه گيري

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©