بررسي نظرات مدرسان دروس مقطع كارشناسي ارشد كتابداري و اطلاعرساني دربارهء عناوين و سرفصلهاي دروس تدريس شده توسط آنان
نام نویسنده :فاطمه اسدی گرگانی
مقطع تحصیلی :کارشناسی ارشد
سال انتشار : 1376
چکیده:
پژوهش حاضر با استفاده روش پيمايشي و با هدف بررسي نظرات مدرسان دروس كتابداري و اطلاعرساني در مقطع كارشناسي ارشد درباره برنامه درسي اين مقطع صورت گرفته است . جامعه مورد بررسي 51 نفر از مدرسان دروس مختلف كارشناسي ارشد كتابداري و اطلاعرساني در دانشگاههاي تهران، شيراز، علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني ايران، شهيد چمران اهواز، تربيت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامي ميباشند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامههايي دربارهء تعداد واحدها، پيشنيازها، اجباري يا اختياريبودن، اهداف و سرفصلهاي دروس كه براي مدرسان مربوطه ارسال شد جمعآوري گرديد كه 47 نفر (92 درصد) پاسخ دادند. تجزيه و تحليل دادهها نشان ميدهد كه از مجموع 47 مدرس شركتكننده در پژوهش 30 نفر (64 درصد) داراي مدرك تحصيلي كتابدار و اطلاعرساني و 17 نفر (36 درصد) داراي مدارك تحصيلي غيركتابداري ميباشند. مدرسان غيركتابدار مجموعا به تدريس 9 درس اشتغال داشتهاند كه در مورد 4 درس تعداد آنها بيش از 50 درصد مدرسان درس مربوطه بوده است . از مجموع 30 درس ارائه شده در مقطع كارشناسي ارشد كتابداري و اطلاعرساني، تمامي مدرسان مربوطه با وجود عناوين تدريس شده توسط آنان در برنامه درسي اين مقطع موافق ميباشند و بيش از 50 درصد مدرسان درباره 9 درس پيشنهاد افزايش تعداد واحدها را داده، در مورد 4 درس با اهداف در نظر گرفته شده مخالف بوده، در مورد 11 درس با برنامه پيشنيازها مخالف بود، درباره 8 درس تنها تا حدودي با سرفصلهاي موجود موافق بوده و در تمام موارد نظر به اجباري بودن تدريس شده توسط خود را داشتهاند. در پايان پيشنهادات ارائه شده توسط مدرسان براي ايجاد تغيير در تعداد واحدها، اهداف ، پيشنيازها و سرفصلهاي موجود آورده شده است .