امکان سنجی ایجاد شبکه ملی اطلاع رسانی علوم دریایی و اقیانوس شناسی

 

نام نویسنده :نجاتی، سهیلا

مقطع تحصیلی:   کارشناسی ارشد

استاد راهنما :حسن کیانی خوزستانی

دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي
سال انتشار : 1388

چکیده

 

شناخت و استفاده مناسب از منابع اطلاعاتی موجود، یکی از راه های افزایش سطح بهره وری، استفاده مناسب و بهینه از منابع و پیشبرد آموزش و پژوهش می باشد.

در این میان شبکه ها به عنوان نوع خاصی از نظام های همکاری کتابخانه ای، جهت متمرکزسازی و توسعه برنامه ها و خدمات اشتراکی شامل استفاده از رایانه برای ارتباطات می باشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی جنبه های مختلف ایجاد یک شبکه اطلاع رسانی در زمینه علوم دریایی می باشد، تا با استفاده از یافته های آن به ایجاد چنین شبکه ای در سطح ملی اقدام گردد. چرا که ایجاد شبکه بطور قابل ملاحظه ای به دسترس پذیری بیشتر و سریع تر اطلاعات مربوط به علوم دریایی می انجامد. روش مورد استفاده در این پژوهش، پیمایشی توصیفی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه می باشد. جامعه مورد مطالعه کتابخانه های تخصصی مرتبط با سازمان های دریایی به تعداد 26 عدد می باشد.

جهت انجام پژوهش حاضر پس از طراحی پرسشنامه مناسب و توزیع آن ها در بین 26 کتابخانه تخصصی مربوط به سازمان های دریایی (تعداد 10 کتابخانه در سطح شهر تهران و 16 کتابخانه نیز در دیگر شهرستان های کشور پراکنده اند)، از مدیران آن ها خواسته شد تا به سوالات پرسشنامه پاسخ دهند. پس از تجزیه و تحلیل یافته های به دست آمده در نرم افزار آماری Excel(2003)، مشخص گردید که وضعیت بودجه کتابخانه های مورد مطالعه برای ایجاد و راه اندازی شبکه ملی اطلاع رسانی علوم دریایی به گونه ای است که 39/65% کتابخانه ها توانایی مالی ایجاد شبکه ملی اطلاع رسانی علوم دریایی را ندارند. بررسی زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری کتابخانه های مورد مطالعه همچنین نشان داد که سطح آن ها در حد بالای متوسط (بالای 50%) است.

همچنین مشخص گردید که تمایل به همکاری در کتابخانه های مورد مطالعه در زمینه خدمات اطلاع رسانی 100%، مجموعه سازی و خدمات فنی مشترک 46/88% وجود دارد. این نتایج ضرورت ایجاد شبکه ملی اطلاع رسانی را تایید می کند.

برای ایجاد شبکه ملی اطلاع رسانی علوم دریایی، باید بودجه خاص و متناسب با نیازهای شبکه باید تخصیص یابد همچنین کیفیت زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری کتابخانه های عضو شبکه ارتقاء یابد و آموزش نیروی انسانی نیز باید مدنظر قرار گیرد.

 

 

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©