امکان سنجی استقرار دانش در کتابخانه های دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز
نام نویسنده : محمدی استانی، مرتضی
استاد راهنما : احمد شعبانی
استاد مشاور : سعید رجایی پور
سال انتشار : 1389
چکیده:
هدفپژوهشحاضربررسیامکانسنجياستقرارمديريتدانشدرکتابخانههايدانشگاهيشهراصفهان (دانشگاه
اصفهان،دانشگاهصنعتیاصفهان،ودانشگاهعلومپزشکیاصفهان) براساسمدلبکوويتزوويليامزبود. مدلبکوويتزو
يليامزدارايهفتمرحلهيافتن،بکارگيري،يادگيري،تسهيم،ارزيابي،ايجاد/ نگهداريوحذفدانشاست. روشتحقيق
پژوهشحاضرتوصيفي‐پيمايشياست. جامعهپژوهشتمامکتابدرانشاغلدرسهدانشگاهمذکور ( ۱۹۷نفر) درسال
۱۳۸۹است. بهمنظورتعيينحجمنمونهازفرمولنمونهگيريعموميکوکراناستفادهشدوتعداد۱۳۸‐تحصيلي۱۳۸۸
نفربهعنواننمونهپژوهشانتخابشد. روشنمونهگيري،نمونهگيريتصادفيطبقهايمتناسبباحجماست. ابزار
گردآوريدادههاپرسشنامهمحققساخته،بامقياسپنجدرجهایليکرتبود. رواييصوريپرسشنامهتوسطاساتيدمجرب
۹۲/ ۰) استفادهشد. تعدادپاسخنامههايدريافتي۱۲۷عدد ( ۰۲ / تاييدوبهمنظورپاياييآنازضريبآلفايکرونباخ ( ۸
درصد) ميباشدکهکارتجزيهوتحليلبررويآنهاانجامگرفت. درسطحآمارتوصيفیازفراواني،درصد،ميانگين،و
t تکمتغيره،تحليلواريانسچندمتغيره (مانوا)،2 t انحرافمعياراستفادهشدودرسطحآماراستنباطیازآزمونهاي
هتلينگ،وآزمونتعقيبيشفهاستفادهشد. نتايجتحقيقحاکيازآناستکهامکاناستقرارمديريتدانشدرکتابخانههاي
دانشگاهيشهراصفهانبراساسمدلبکوويتزوويليامزپايينترازحدمتوسطاستودرحدمطلوبینيست. همچنيناز
۳) درکتابخانههاي / ۳) وبکارگيريدانش ( ۰۶۴ / بينمتغيرهايموردبررسيتنهاميانگيندومتغيريافتندانش ( ۰۷
دانشگاهيشهراصفهانبالاترازحدمتوسطبود. ميانگينمتغيرهاييادگيري،تسهيم،ارزيابي،ايجاد/ نگهداريوحذف
۲ميباشدکهپايينترازحدمتوسطبود. همچنينبيننظراتکتابدارانبر / ۲و۵۷ /۶۸،۲/۷۲،۲/۶۲،۲/ دانشبهترتيب۵۷
مبنايمتغيرهايجمعيتشناختیجنسيت،رشتهتحصيلي،سابقهياشتغال،سطحتحصيلات،نوعکاردرکتابخانه،ونوع
کتابخانهتفاوتمعناداريوجودندارد. امادردومتغيرتسهيموارزيابيدانشبيننظراتکتابدارانبامدرکديپلمو
کتابدارانبامدرککارشناسیوکارشناسیارشدتفاوتمعناداربود. بهعبارتديگرکتابدارانبامدرکديپلمامکانتسهيمو
ارزيابيدانشرابيشترازکتابدارانبامدرککارشناسیوکارشناسیارشدميدانند.