بررسی چگونگی استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران از پایگاه اطلاع رسانی تخصصی موجود در وب سایت دانشگاه تهران

نام نويسنده: پورداداش سنگده، محمدرضا

مقطع تحصيلي : ک‍ارش‍ن‍اس‍ی‌ ارش‍د

استد راهنما : دکتر فهیمه باب الحوائجی

سال انتشار :1388-1387

چكيده :

 

پژوهش حاضر به منظور بررسی چگونگی استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران از پایگاه اطلاع رسانی تخصصی موجود در وب سایت دانشگاه تهران انجام گرفته است. روش تحقیق از نوع پیمایشی می باشد. برای گردآوری اطلاعات پرسش نامه ای بین 335 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران توزیع گردید. در مجموع 255 پرسش نامه تکمیل و برگشت داده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نمودار Excel بر اساس متغییرهایی موجود در تحقیق در قالب جداول و نمودارهای توزیع فراوانی و محاسبه شاخص های مرکزی مانند میانگین کلی استفاده گردید و بر حسب مورد از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. یافته های نتایج پژوهش نشان می دهد که 79/98 درصد دانشجویان کارشناسی ارشد و 86/71 درصد دانشجویان دکتری پاسخگوی سوالات پژوهش بودند. مهم ترین اهداف دانشجویان تحصیلات تکمیلی در استفاده از پایگاه اطلاع رسانی تخصصی دانشگاه تهران، نوشتن پایان نامه و تدوین مقالات علمی می باشد. تفاوتی در اهداف استفاده از پایگاه های مورد بررسی در دو مقطع مورد پژوهش وجود ندارد. بیشترین استفاده به ترتیب از پایگاه اطلاعات علمی Elsevier (80) درصد، Springer (53) درصد و ISI Journal Citation Report، ISI Web ofKnowledge، Scopus، Taylor & Francis ،IEEE ، John Wiley، AmericanSociety of Mechanical Anger(ASME)، Prouqest وAmerican Society of CivilEngineers(ASCE) می باشد. در میزان استفاده از پایگاه های مورد بررسی میان مقاطع تحصیلات تکمیلی این دانشکده تفاوت وجود دارد. بعد از ساعت اداری به لحاظ میزان درخواست ها، پر ترافیک ترین ساعت استفاده و از ساعت 8 الی 10 کم ترافیک ترین ساعت استفاده از پایگاه های مورد پژوهش می باشد. کاربران از سرعت اینترنت برای انجام امور تحقیقاتی ناراضی هستند. بیشتر دانشجویان مورد بررسی، کارشناسان کتابخانه را، (38) درصد متوسط و (10) درصد خیلی زیاد برای استفاده بهینه از مجموعه کتابخانه و پایگاه مورد پژوهش موثر ارزیابی کردند. دانشجویان مورد پژوهش عدم آشنایی کافی به استراتژی جستجو و یا کاوش در بازیابی اطلاعات به میزان (28) درصد ارزیابی نمودند و میان عدم آگاهی کافی به کاوش و بازیابی اطلاعات در پایگاه های اطلاعاتی و میزان آشنایی به روش های استراتژی جست و جو تفاوت وجود دارد. این پایگاه ها بطور میانگین به میزان (54) درصد «خیلی زیاد و زیاد»، پاسخگوی نیاز تحقیقاتی و آموزشی دانشجویان مورد پژوهش می باشد. پایگاه های اطلاعات علمی دانشگاه تهران که شامل چکیده ها، نمایه ها و پروانه های ثبت اختراعات بوده بطور میانگین، (26) درصد نیازهای جامعه مورد پژوهش را برآورده می سازد. دانشجویان مورد بررسی مهم ترین موانع در استفاده از پایگاه مورد پژوهش را به ترتیب: کند بودن سرعت اینترنت برای کاوش اطلاعات، نداشتن اطلاعات کامل از محتویات آن، پاسخگو نبودن به نیازهای اطلاعاتی مورد نیاز، عدم اطلاع رسانی قبلی از موجودیت پایگاه اطلاعات علمی و شلوغ بودن سایت دانشکده عنوان نمودند.

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

2013-2020©